PRESS RELEASE [SE]

Roberto Ekholm

14 - 29 mars 2020

Vernissage 12 - 15 lördag 14 mars

Med utställningen That’s Why You Never Swallow Bubble Gum tar Roberto Ekholm nya verk till Glitter Ball-projektet och skapar ett skulpturalt landskap som påminner om ett helhetsrum. Skivstångsvikter, motståndsband och träningsbollar befrias från funktionalitet i detta nya sammanhang men binds samma till en performativ uppfattning. De minns minimalistisk estetik där material, färg och strukturer får en meditativ kraft samt en känsla av spänning och en sexuell subtext. Kombinationen av ready-made och hantverk, samt gjutning och målning, skapar nya betydelser för dessa föremål. Utställningen driver Ekholms praktik in i nya utvecklingar: hans performance-bakgrund utforskas i valet av material och skulpturala kompositioner, samtidigt har hans användning av färg och texturer en målerisk kvalitet. Ekholms nya arbete uppmuntrar oss att fokusera på detaljerna och fundera på hur de informerar oss om vårt förhållande till material och utrymmet de upptar.

Dessa verk har sitt ursprung i Ekholms pågående fascination för kroppen, gymutrustning, inre utrymmen för helande, träning och kulturell produktion av rädsla och drivkraften för överlevnad. En stor del av Ekholms arbete är samspelet mellan kropp, identitet och sociala strukturer. En absurd ”healing” trend leder ofta hans utforskande till gamla trosuppfattningar kring läkande, till estetiken i en trendig gyminredning, till färgerna i en El Greco-målning. Noga utvalda referenser från historien kombineras för att berätta något om vår identitet och övertygelser, till exempel genom att förena ett Grindr-användarnamn med det traditionella namnet på färgen han använt.

Utställningens humoristiska titel bygger på två mycket olika kulturella referenser: den första ett internet-meme som ombildar Pilates-bollar till bubbelgumsbubblor för personen som sitter på dem, den andra till Dosso Dossis Allegory of Fortune. Ekholms användning av färg och textur i verken väcker vår önskan för fitness och fitness-estetik. Hans kompositioner förmedlar den humoristiska absurditeten i att tro på projicerade ideal för fitness och helande trender, vilket han kallar ”commodity of survival”.

Roberto Ekholm (f. Gran Canarias, Spanien / Göteborg, Sverige 1976) studerade vid Laban Center och Goldsmiths University of London. Hans arbete inkluderar performance, skulptur och foto med utgångspunkt i nuvarande idéer om identitet genom diskussioner om pseudovetenskap, kroppen och vår omgivning.

Urval av utställningar ˈmeɪkʌp/, MOCA London, Nature Morte (Touring exhibition, Guildhall Art gallery London, National Museum Wroclaw, Poland, Bohusläns Museum, Sweden,, Hå gamle Prestegard, Norway), Miniscule 2, Cross land Projects. UK, Art Vanz, Launch, Rogaland Kunstcentre, Stavanger, Postcards from the Edge, Visual Aids, Gallery Bortolami New York, Performative Objects, Visual Aids, New York, Institution critical, Visual Aids, New York, Malevolent Eldritch Shrieking, Attercliffe™, Sheffield, The Fall of the Rebel Angels, Venice, Art of not Making, Bukowskis, Sweden, Rock-paper-scissors, Milan, Re-Imagine:Ourselves, New York, Touch of The Oracle/Golden Rain, Palm Springs, The Show, Barcelona, Where the Men Met, Stockholm, Inspired by Soane, Sir John Soane’s Museum, London..

Ekholm har också kuraterat flera utställningar genom EKCO London inklusive Happy Hour i Kristin Hjellgjerde Gallery, London, och är en kurator vid MOCA London. Mellan 1998 och 2000 arbetade han som dansare och assistentkoreograf hos Lulu’s Livingroom. Hans arbete finns med i Thames & Hudson publikationerna WORD is Art och Nature Morte: Contemporary Artists Reinvigorate the Still-Life Tradition

www.robertoekholm.com
IG: roberto.ekholm